Gedachten over het overbrengen van uw commentaren als u een foto beoordeeld.

geen fotoHet eerste dat u over een foto zegt zou een positieve opmerking moeten zijn. Dit kan best lastig zijn bij sommige foto's, geef dan een meer algemene relevante positieve opmerking. Bijvoorbeeld: Ik kan me voorstellen dat het zien van deze foto erg leuke herinneringen aan uw vakantie op roept of het is zeker positief om op deze manier met fotografie te experimenteren.

Door deze eerst vriendelijke inleiding staat de fotograaf over het algemeen meer open voor uw ideeën over de foto. Probeer ook uw verdere commentaren op de foto ook zo positief mogelijk te houden. Benadruk wat goed is in de foto en doe dan een voorstel ter verbetering.
Dus opbouwende kritiek in plaats van afbrekende kritiek.
Geef bij het voorstel tot verbetering wel aan waarom u dit vindt, anders heeft de maker van de foto niets aan uw commentaar. Dit is niet alleen belangrijk voor de fotograaf, maar ook voor alle andere mensen die dit commentaar lezen en er iets van willen leren.
De maker van de foto hoeft het natuurlijk niet met u eens te zijn, omdat u over het algemeen geen inzicht heeft in het artistieke denkpatroon van de fotograaf.

Uitspraken zoals

de compositie laat nogal te wensen over,
het camera-standpunt kan beter,
de belichting is niet echt goed,
ik hou hier van,
dit is een heel mooi plaatje,
niet slecht, echt niet slecht
bieden de maker weinig hulp voor verbetering.

Het is noodzakelijk dat de maker weet van hoe en waarom. Het commentaar 'niet slecht, echt niet slecht' kan zonder verdere uitleg zelfs als negatief ervaren worden.

geen fotoIn plaats van uitspraken zoals

de juiste benadering is hier. . .,
de juiste manier om. . .,
u zult zien dat . . . veel beter is,
de foto zou beter zijn als. . .,

is het meestal effectiever om aanbevelingen te geven in vorm van een persoonlijk advies, zoals

ik zou liever zien. . .,
als het mijn foto was, zou ik. . .,
ik zou het persoonlijk prettiger vinden als. . .,
naar mijn smaak, zou ik. . .,
vanuit mijn ervaring, is het mooier als. . .,

Als u het liever iets algemener wilt houden, zeg dan iets als

in het algemeen geeft men de voorkeur aan. . .,
de meeste mensen vinden. . .,
men vindt meestal. . .,
Het is algemeen geaccepteerd dat. . .,
In onze samenleving hebben we de neiging om. . .,

Vragen kunnen een effectieve manier zijn om anderen in uw commentaar te betrekken, bijvoorbeeld:

Wat zou u er van vinden als dit onderdeel of dat voorwerp weg zou zijn gelaten;
Denkt u dat de rots aan de linkerkant belangrijk is voor de compositie;
Wat geeft dit beeld zijn uitstraling;
Zou u de foto niet mooier vinden als. . .

Het is natuurlijk niet de bedoeling om dit neer te zetten en dan niet meer te reageren. Het is de bedoeling dat door zo'n vraag een discussie ontstaat.
Neem de tijd om na te denken over het commentaar dat u onder een foto gaat schrijven. Schrijf niet zomaar wat.
Benoem bijvoorbeeld niet wat u op de foto ziet, de maker en de andere toeschouwers hebben ook ogen en kunnen dit zelf wel zien.

Nog erger zijn opmerkingen over wat het beeld niet is, of speculaties hier over, bijvoorbeeld:

Bij deze foto van stromend water werd blijkbaar geen gebruik gemaakt van een langzame sluitertijd zoals bij andere foto's van dit onderwerp;
Dit lijken wel de Niagara watervallen, maar het zou net zo goed ergens anders kunnen zijn.

Wees niet bang om een standpunt in te nemen, zeg geen dingen als:

Het is een redelijk goede compositie;
Ik twijfel of de achtergrond iets toevoegt aan de compositie;
Het zou bijna abstract kunnen zijn.

Het commentaar onder een foto moet er op gericht zijn, de maker van de foto te helpen om zich verder te ontwikkelen. Dit is vooral belangrijk voor beginnende fotografen. Als je over een bepaald aspect van een foto niet zeker bent van jezelf, geef hier dan geen commentaar op.

Stimuleer creativiteit.
Geef een reactie op ongebruikelijke technieken,
niet-standaard camerastandpunten,
emoties die goed tot uiting zijn gebracht,
en bijzondere bewerkingen van standaard (cliché) onderwerpen.

Het is niet moeilijk om een statief neer te zetten op een populaire en schilderachtige locatie en een foto te maken zoals er door anderen al duizenden van gemaakt zijn. De uitdaging is hetzelfde cliché onderwerp te gebruiken en een foto te maken die anders is dan alle andere foto's van deze locatie.

Denk bijvoorbeeld aan:

Een zeer laag of hoog camerastandpunt.
Extreme weersomstandigheden.
Bijzondere licht omstandigheden.
Speciale filters.
Een ongebruikelijk beeldformaat.

Wees onbevooroordeeld en eerlijk in je beoordeling.
Laat uw persoonlijke smaak niet de leiden in het geven van een commentaar.
Als je een foto moet beoordelen mag bijvoorbeeld niet uit je commentaar blijken:

Dat je een hekel hebt foto's van katten.
Dat je juist bloemen foto's erg mooi vindt.
Dat je een voorkeur hebt voor abstracte foto's.
Dat je een favoriete kleur hebt.
Of dat je alleen zwart/wit foto's goed vindt.

geen foto


Bron: Thoughts on How to Present Your Comments As a Photography Club Judge.

By Burr Preston







Het ingevulde contactformulier wordt verstuurd naar mail@afvgoedlicht.nl

Onze club komt bijeen van september t/m mei op een dinsdagavond, eens in de veertien dagen, in een ruimte van het Arsenaal Coevorden. Aanvang 19.30 uur tot ca. 21.30 uur
Voorzitter
Bob Hiddingh
06 51297149

Secretaris
Arjen Wolters
0524-516035
afv.goedlicht@gmail.com

Penningmeester
Ger Vos
0524-514107
gbp.vos@gmail.com

Content beheer
Herma Lambers
Opmerkingen en info naar
dansenopdemaan@gmail.com
Foto's via wetransfer